Умови прийому до вищих навчальних закладів України на 2011 рік реанімують гірші традиції «ручного» набору до університетів
Про це ЗІК повідомила прес-служба ГО «Центр освітнього моніторингу» (ЦОМ).
Центр освітнього моніторингу констатує, що жодні важливі пропозиції, які були внесені до проекту Умов прийому до вищих навчальних закладів 2011 року від 120 громадських організацій зі всієї України та від народних депутатів України Міністерством освіти і науки України не були враховані в остаточній редакції документу.
Відтак, затверджені нові умови прийому до вищих навчальних закладів у 2011 році ускладнять рівний доступ до якісної освіти і престижних українських університетів обдарованим дітям з небагатих родин.
ЦОМ розцінює практику ігнорування конструктивних пропозицій як чергове підтвердження небажання чиновників від освіти вести діалог з громадськістю та відмови від дотримання засад державно-громадського управління освітою. ЦОМ не виключає, що від самого початку керівництво МОН не мало наміру проводити справжню громадську експертизу документа й брати до уваги внесені зауваження і пропозиції.
Так, затверджені умови прийму зберігають всі найодіозніші норми:
· середній бал шкільного атестата вираховується в 200-бальній шкалі й фактично прирівнюється до проходження ЗНО з одного предмета, що вже в 2010 р. мало негативним наслідком масове «переписування», по суті фальсифікацію, шкільних журналів, стрімке зростання нагороджень золотими та срібними медалями та інше;
· пояснюючи зазначене вище необхідністю стимулювати вивчення випускниками шкіл всіх навчальних предметів, а не лише тих, з яких випускники проходитимуть ЗНО та складатимуть вступні випробування, МОН у той же час передбачило в Умовах прийому на 2011 р. норму, за якою вступники можуть стати студентами, маючи з непрофільних предметів бали в сертифікатах, нижчі за 124.
Тим самим учнів якраз заохочують взагалі не вивчати предмети, які не будуть профільними на спеціальності, на які вступатиме той чи інших випускник;
· передбачені преференції тим вступникам, які оплатять своє навчання на підготовчих курсах та факультетах доуніверситетської підготовки у конкретному вищому навчальному закладі;
· зводиться нанівець роль зовнішнього незалежного оцінювання як прозорого механізму вступу, є можливість уникнення ЗНО. МОН своєрідно «врахувало» зауваження експертів про недоречність практики, коли одні особи вступають до ВНЗ шляхом складання ЗНО, а інші – в обхід ЗНО: якщо у 2010 р. МОН створив технологічні можливості для певної категорії вступників вступати без сертифікатів ЗНО лише на заочні відділення, то в Умовах прийому на 2011 р. передбачена така можливість і для вступу на денну форму навчання;
визнаються сертифікати УЦОЯЩ про проходження ЗНО за попередні роки, проте чомусь (а це, на думку ЦОМ, було б так само «логічно») не визнаються оцінки, отримані вступниками на вступних випробуваннях в різних ВНЗ у попередні роки,
· не передбачено норму, згідно якої приймальним комісіям заборонялося б приймати заяви окремо на місця державного замовлення і окремо на місця за кошти фізичних та юридичних осіб.
|