Науково-технічний прогрес не стоїть на місці, пропонуючи нам нові можливості для читання книжок
У ногу з НТП крокує й Міністерство освіти і науки України - то збільшує терміни навчання в школах, то реалізує нові задачі у навчанні, розробляючи навчальні плани та програми для школярів. Останнім нововведенням Міносвіти стала робота над створенням і запровадженням в освітній процес "підручника майбутнього" - шкільного електронного підручника. Цікаво, чиновники США заявили, що тільки в 2012 році їх школярі почнуть навчатися за електронними книгами. А оскільки в Україні "піксельні" підручники випробовуватимуть вже в новому навчальному році, то вийде, що ми хоч у чомусь, але перегнали Америку!
Що ж це за чудо техніки таке? Це результат спільного проекту Інституту інноваційних технологій МОН, а також державного спеціалізованого видавництва "Освіта" та ВД "МОСТ паблішинг". На думку розробників, такий підручник є єдиним із існуючих сучасних пристроїв, що мають навчальну мету, тому що містить текстовий та графічний редактори, а також допоміжні програми (словники, посилання), корисні для школярів. "А для вчителя це найкращий посібник для підготовки і проведення уроків", - вважає педагог, заступник директора Українського коледжу ім. В.А. Сухомлинського Т. Хайруліна.
Давайте спробуємо зважити всі "за" і "проти".
По-перше, така електронна книжка (рідер), на перший погляд, буде мати досить вагомі переваги перед паперовим підручником. Дитині не доведеться тягати важкий ранець-рюкзак із шістьома-сімома підручниками, тому що всі підручники передбачається "залити" в пристрій вагою всього 350 грамів. До речі, карта пам'яті такого "PocketBook" дозволяє закачати в нього близько десяти тисяч підручників.
По-друге, крім самого матеріалу, закладеного в підручник майбутнього, дитина зможе користуватися словниками ABBYY Lingvo, що дозволить одночасно читати і перекладати тексти на іноземні мови. Ось тут-то і з'являється перша "заковирочка" - як на це подивляться викладачі іноземних мов? Здається, багато хто з вчителів іноземних мов в один голос заявлять "підручнику майбутнього" своє вагоме "ні".
По-третє, плюсом "покетбука" виступає і те, що матеріал буде містити корисні посилання на вже пройдений, в силу чого школяру не доведеться "лопатити" підручник для повторення, а варто лише натиснути на гіперпосилання. Так, це спрощує вивчення матеріалу, дозволяє економити час. Але, з точки зору педагогіки, такі "зручності" та "економія" призведуть до втрат - учень позбудеться спроможності шукати і знаходити, застосовувати вже здобуті знання у сукупності з новими. У результаті - втрата такого важливого елементу навчання, як уміння аналізувати (не кажучи вже про просту зорову пам'ять).
Важливим аспектом впровадження такої технології в навчальний процес служать і медичні показники. Як повідомляє прес-служба МОН з посиланням на О. Авраменко, головного редактора ВД "МОСТ паблішинг", "перша електронна книга, яку ми презентуємо, автентична паперовому підручнику і виготовлена у відповідності до санітарно-гігієнічних нормам, згідно з якими підручник може використовуватися у навчальному процесі". Так, чинним законодавством передбачені Санітарні правила з оформлення шкільних підручників (СП 1405-76), але тільки традиційних, паперових. Для електронних підручників сьогодні в Законі правил не знайшлося. Всі запевнення, що екран "підручника майбутнього" абсолютно безпечний, адже він пластиковий і гнучкий, працює виключно у відбитому світлі (подібно звичайному паперу), на думку професійних IT-фахівців, не зовсім відповідають дійсності. Так звані екрани на електронних чорнилах шкідливі для зору за ознакою контрастності, не відповідають санітарним нормам для "дорослих видань", не кажучи вже про шкільні підручники. Як би там не було, говорити про шкоду або користь, що може заподіяти або принести "підручник майбутнього" поки зарано, все залежить від того, які норми будуть прийняті у відповідних нормативних правових актах і, ясна річ, від практики його застосування.
Ще одне питання, на яке сьогодні не має відповіді, - це способи забезпечення школярів такими підручниками. Справа в тому, що вартість "чуда техніки" на ринку складає близько 3000 гривень. Чи зможуть батьки з середньостатистичним заробітком забезпечити таким підручником своє дитя (а якщо у них в сім'ї двоє, троє школярів)? Або за них це зробить МОН за бюджетні кошти?
І, нарешті, правовий зміст такого нововведення. За словами того ж О. Авраменко, "кожен підручник буде перебувати під DRM-захистом, що робить неможливим несанкціоноване копіювання і розповсюдження". Іншими словами, розробники продукту забезпечили своє виняткове право на "підручник майбутнього" як об'єкт інтелектуальної власності (ІВ). Виникає очевидне питання: яким же чином будуть реалізовані відповідні права авторів підручників? До уваги читача хотілося б донести, що ЦК України визначає основи правового режиму об'єктів ІВ. Зокрема, ст. 418 ЦК під правом ІВ розуміє право особи на результат інтелектуальної, творчої діяльності або на інший об'єкт права ІВ, визначений законодавством. "Підручник майбутнього" являє собою результат творчої, інтелектуальної діяльності не тільки своїх розробників, але і компанії "PocketBook", якій належить право на саму технологію рідера. Здається, компанія "PocketBook" вже уклала ліцензійний договір з розробниками і передала їм право "закачувати" шкільну програму в належний їй пристрій.
Хвилює інше. Згідно ст.ст. 424 і 443 ЦК майновим правом авторів (таким, яке можна передати і отримати за це грошову винагороду) є право на використання об'єкта ІВ, право дозволяти використання і перешкоджати неправомірному використанню свого твору. Причому використання твору автора може бути здійснено лише за згодою автора (за винятком деяких випадків). Основна маса сучасних підручників видана під егідою спецвидавництв "Освіта" і "МОСТ паблішинг", які свого часу придбали за авторським договором (купили) у авторів підручників право на видання наданих матеріалів. Слід зазначити, що текст будь-якого авторського договору (видавничого договору) містить певні умови, що стосуються способів використання твору, переданого автором, розміру (або способу визначення) авторської винагороди, терміну та території дії самого договору. Названі умови є обов'язковою вимогою ЗУ "Про авторське право і суміжні права": "майнові права, що передаються за авторським договором, мають бути у ньому визначені. Майнові права, не зазначені в авторському договорі як відчужувані, вважаються непереданими" (ст. 31, ст . 33). Швидше за все, існуючі на сьогоднішній день авторські договори видавництв не містять "пунктика" про такий вид використання, як використання їх у рідері. Тому з "народженням підручника майбутнього" видавництва або позбавляються прав на "закачку", або у них виникає обов'язок переукласти (оформити додаткову угоду) договір і оплатити авторам новий спосіб використання.
До речі, викладене в більшій мірі відноситься і до авторів тих підручників, які не співпрацюють з названими видавництвами, але можуть "потрапити" до рідеру. Адже, окрім "Освіта" і "МОСТ паблішинг", є й інші видавці, підручники яких використовуються в навчальному процесі. Для включення таких підручників у рідери необхідно укласти далеко не безоплатні авторські договори. Хто ж буде цим займатися? МОН? До речі, при неправомірному включенні та використанні творів, порушники притягуються до цивільно-правової відповідальності. Основна ідея такої відповідальності - це "удар по кишені" порушника - від 10 до 50 000 мінімальних заробітних плат або відшкодування збитків та стягнення доходів (ст. 52 ЗУ "Про авторське право і суміжні права").
Що таке добре і що таке погано стосовно "підручника майбутнього", зараз сказати складно. Ясно одне - як і будь-яке "нове", навчальний рідер має явні і приховані негативи і позитиви. Вибір зробить лише час.
Інфосправка
Перші зразки електронного підручника вже готові. Від звичайних електронних книг, які у світі вже давно не в дивину, наш підручник PockеtBook 901 відрізняється збільшеним екраном. Його формат збігається з розміром великої книги і має пластиковий монітор тайванського виробництва. Орієнтовна ціна електронного дива близько 3000 грн. Запуск новинки в серійне виробництво очевидно, значно здешевить товар. Вартість завантаження одного підручника зі спеціального закритого сайту передбачається на рівні 10 грн. Платити будемо так само, як за Інтернет.
Електронна книга без клавіатури. І її "розважальні" можливості мінімальні. За допомогою декількох клавіш можна буде скористатися лише калькулятором, таблицею множення, календарем, годинником.
Спочатку рідер застосовуватимуть у деяких школах як експеримент. Електронними підручниками також зможуть користуватися і в інших навчальних закладах ті школярі, яким батьки вважатимуть за потрібне їх купити. Ще якийсь час, очевидно, наші діти будуть вчитися і за електронними, і за паперовими підручниками.
Технічні дані
Прилад PocketBook 901 оснащений 9,7-дюймовим пластиковим екраном.
Акумуляторна батарея забезпечує перегляд 10 тис. сторінок без підзарядки
Габарити: 24,0 см/18, 0 см / 1,1 см
Вага - 350 г
Автор: Юлія Габдуллина (Судово-юридична газета, № 7, 8-14 березня 2010)
По матеріалам: http://sug.kiev.ua/
Запрошуємо всіх небайдужих взяти участь в обговоренні цього питання на форумі
|