Про це ідеться у відкритому листі до Верховної Ради України розміщеному на сайті Академії педагогічних наук
Як зазначається у відкритому листі Академії педагогічних наук до Верховної Ради України, учених Академії педагогічних наук, глибоко стурбувало ініціювання окремими народними депутатами, зокрема головою Комітету з питань національної безпеки і оборони А.С.Гриценком, внесення змін до законодавства України, що передбачають зменшення терміну навчання для здобуття повної загальної середньої освіти до 10 років.
Здається щонайменше дивним, ідеться у листі, що проект такого доленосного закону поспіхом виноситься на наступне пленарне засідання ВР України без належного обґрунтування та громадського обговорення, всупереч негативному висновку Міністерства освіти і науки та АПН України як головної наукової організації в галузі освіти (висновок надіслано Комітету з питань науки і освіти в листопаді 2009 року), без опрацювання можливих наслідків прийняття цього акту.
Наведені в обґрунтуванні цього проекту аргументи на кшталт того, що зменшення освітнього цензу покращить підготовку учнівської молоді до дорослого життя та професійної діяльності, підвищить добробут та статус учителя, або твердження, що відповідно до Сімейного кодексу "17 років для жінок - це вік шлюбний, а не школярський", не можна вважати переконливими, зазначають учені Академії педнаук.
Також, у листі зазначається, що в епоху становлення суспільства знань, до якого прагне увесь цивілізований світ, сучасна освітня політика держав спрямована на підвищення освітнього цензу молоді, поліпшення якості освіти. Ще в минулому столітті ЮНЕСКО визнало, що повна середня освіта повинна тривати не менше 12 років і запропонувала міжнародний стандарт рівнів освіти (ISCED). В ЄС, до якого має намір вступити Україна, нема жодної країни, яка б не дотримувалась цієї норми: 14 країн мають 12-річний термін здобуття повної середньої освіти, у 12 країнах цей термін сягає 13 років, а в чотирьох - 14 років. У більшості цих країн навчання в школі починається в шестирічному або навіть більш ранньому віці і триває до 18-19 років. Задля справедливості слід зазначити, що обов'язковою в більшості з них є так звана нижча середня освіта до 15-16-річного віку (lower secondary education за класифікацією ISCED), яка не дає права вступу до університетів і є базовою для одержання повної загальної або професійної середньої освіти. Можливо, українській освіті також стати на цей шлях. Проте це потребує широкого громадського обговорення і досягнення суспільного консенсусу, а також внесення відповідних змін до Конституції України, яка проголошує повну загальну середню освіту обов'язковою (стаття 53).
Тому в політичному сенсі цей законопроект суперечить пріоритетним напрямам стратегічного розвитку нашої держави, ідеться у зверненні до депутатів. Ніхто в Європі не сприйме серйозно аргумент, що українська школа здатна забезпечити якісну, конкурентоспроможну у світі десятирічну (!) повну середню освіту. Тим більше, що міжнародні порівняльні дослідження, наприклад TIMSS-2007, це не підтверджують.
Також, зазначають вчені, цей законопроект не витримує критики і з точки зору соціальної політики, він аморальний стосовно молодої людини, яку в 16-17 років "викидають" непідготовленою на ринок праці, де жоден роботодавець не візьме її на роботу, оскільки згідно з трудовим законодавством до повноліття він несе повну відповідальність за її вчинки. У педагогічному сенсі він також абсолютно не фаховий, бо давно відомо: якщо молоду людину не виховує сім'я і школа, це зробить "вулична педагогіка" з відповідними кримінальними наслідками. Тому "вивільнені" на думку авторів проекту закону кошти швидше підуть не на зарплату вчителям, а на утримання пенітенціарної системи.
Крім того, вважають в Академії педагогічних наук, проект економічно не обґрунтований, адже не враховує значних витрат бюджетних коштів на підготовку і видання нових програм і підручників, перепідготовку вчителів, технічне переоснащення шкіл тощо, пов'язаних зі зміною структури школи.
Зазначений законопроект не на часі ще й тому, що в школі ще не завершено навіть перший цикл навчання за 12-річним терміном здобуття повної загальної середньої освіти. Тому обґрунтовані висновки щодо реальної його результативності можна буде зробити лише у 2013 році, запевняють вчені.
Академія педагогічних наук свідома того, що українська школа потребує модернізації, зміст середньої освіти необхідно систематично переглядати, розвантажувати його від другорядного матеріалу, у структуру національної системи освіти слід внести виважені корективи, адекватні сучасним реаліям і світовим тенденціям. З цією метою вчені АПН спільно з ученими НАН та фахівцями Міністерства освіти і науки зараз працюють над удосконаленням освітніх стандартів і програм, науково-методичним забезпеченням профільного навчання в старшій школі, ведуть пошук ефективних педагогічних технологій тощо.
Над проблемами освіти, як і над будь-якими іншими проблемами, повинні працювати професіонали і до їх думки варто прислухатися. Тому звертаємося до вас, шановні народні депутати, з пропозицією зняти з розгляду запропонований законопроект про запровадження десятирічної повної загальної середньої освіти як такий, що не відповідає сучасній державній освітній політиці, суперечить світовим тенденціям розвитку освіти, вимагає необґрунтованого витрачання коштів на непріоритетні цілі, перешкоджає інтеграції української системи освіти у світовий освітній простір, є соціально шкідливим. Українська освіта має сьогодні вагоміші проблеми, які вимагають нагального вирішення, у тому числі й законодавчого. Ми закликаємо вас до виваженості і професіоналізму, до відповідальності за прийняття рішення, яке може відкинути Україну назад на багато десятиліть, підсумовується у листі до народних депутатів.
|