Міністр освіти розповів про "антитабачні" акції, про майбутні великі зміни в школах і вузах, і про те, чому він не вважає галичан поганими
- Як ви оцінюєте кампанію, яка розгорнулася проти вас?
- Ця агресивна реакція говорить про незрілість нашого громадянського суспільства. Просто певна частина суспільства не сприймає інші політичні погляди. Коли мій попередник в грудні 2007 року став міністром, то це викликало не менше обурення, але, тим не менш, його ніхто не намагався шантажувати і оцінювати його роботу за результатами 2-3 днів. Я вдячний каналу "Інтер", який опитав 30 тисяч глядачів. Нагадаю, що тільки 33% були за мою відставку з посади міністра, а от 67% - проти неї. Це говорить про те, що дві третини суспільства мене підтримує, що дає мені можливість відчувати себе впевнено на посту міністра. При цьому я отримав кілька смс-повідомлень з біографією Броніслава Перацького, польського міністра внутрішніх справ, якого в 30-х роках минулого століття застрелили бандерівці. Також отримав кілька смс-повідомленнь з текстом: "Привіт від Карповича" і ммс-ку з фотографією Боголєпова. Для тих, хто не знає - студент Карпович застрелив міністра освіти Російської імперії Миколу Боголєпова. Я не знаю, що це - моральний тиск або загрози, але якщо Микола Павлович Боголєпов, незважаючи на підкидні листи, продовжував чітко проводити політику в міністерстві освіти сто з гаком років тому, то я не маю права зрадити очікування людей, які повірили в новий курс Віктора Януковича, не маю права зрадити президента, який довірив мені керівництво освітою. Я буду працювати на своєму посту, дотримуючись Конституції і законів України. Шантажу я не піддамся.
- Чи відчуваєте ви підтримку президента і прем'єр-міністра? Адже у них зараз маса турбот - це і бюджет, і газ, і багато чого іншого, а тут ще протести проти вас. Чи не було з їхнього боку спроб умовити вас подати у добровільну відставку, щоб створювати менше проблем новій владі?
- Я зустрічався з президентом і обговорював з ним проблеми освіти в країні. Головне завдання, яке мені поставив Віктор Федорович, - це підвищення якості освіти та звільнення середньої і вищої школи від бюрократичного диктату. Ніякої політичної стурбованості з боку президента я не відчув. З боку прем'єр-міністра, з яким ми спілкуємося особисто або по телефону практично щодня, ставляться конкретні завдання, які направлені на підготовку бюджету, на формування держзамовлення з питань прийому студентів та аспірантів. І з боку президента, і з боку прем'єра я відчуваю моральну підтримку.
- У той же час, судячи із заяв, у вас не дуже складаються стосунки з такими видатними регіоналами, як Борис Колесников і Ганна Герман.
- З Борисом Вікторовичем ми колеги по уряду. Йому зараз доручено складна ділянка - підготовка країни до Євро2012. На моє міністерство покладено дві найважливіші програми - спорудження та ремонт гуртожитків, які повинні будуть прийняти значну частину вболівальників. Друга - підготовка сервісного персоналу - перекладачів, супроводжуючих осіб. Обидві ці програми ми будемо реалізовувати разом. Спілкування з Колесніковим на засіданнях Кабінету міністрів, проходить абсолютно конструктивно. Що стосується Ганни Герман, то по роботі в нас немає ніяких проблем, хоча деякі її оцінки я не поділяю.
- Коли ви розмовляли із президентом, то не скаржилися на ці її оцінки?
- Я 20 років на державній службі і ніколи нікому не скаржився. Хочу ще раз сказати - ні президент, ні прем'єр мені навіть не пропонували подумати про відставку, думаю, що вони розуміють - це нахабний політичний шантаж, а з іншого боку - це політична технологія. Вибирати по одному з членів уряду і їх відстрілювати. Якщо говорити військовою термінологією, я пишаюся тим, що мені випала доля передового батальйону, який взяв на себе вогонь ворога для того, щоб дати головним силам уряду - економічному блоку - зібратися з силами, зробити кадрові перегрупування і приступити до роботи. Це неприємно по-людськи, але це правильно - для основних сил.
- Кажуть, що виділені великі гроші на акції проти вас, і що депутат з "Єдиного центру" Олеся Оробець буде координатором цих акцій.
- Так, мені це відомо. Але деяким своїм молодим колегам з парламенту хочу нагадати, що знаю, як вони вступали до університету, де вони працювали, і як їх заносили на руках в політику.
- У вашу підтримку були опубліковані листи провідних українських ВУЗів - КНУ, КПІ та інших. А от, наприклад, ректор Києво-Могилянської академії Сергій Квіт виступив із заявою проти вас. Також, швидше за все, ваш попередник Іван Вакарчук стане ректором Львівського університету. Як ви будете далі уживатися з ректорами-супротивниками? Відчують вони важку міністерську руку?
- Думка, яку висловив Квіт - це його особиста громадянська позиція. І він має на неї повне право. Моя позиція полягає в тому, щоб всі ВНЗ отримували якомога більше автономії, а міністерство якомога менше втручалося в їхнє життя. Те саме стосується і Києво-Могилянської академії. Тому, на відміну від мого попередника, нікому я мститися не буду. Палиці в колеса вставляти нікому не буду. Хай працюють спокійно, навіть якщо вони проти Табачника. Як казав Мао, нехай розквітає сто квітів, хай змагаються сто шкіл.
- Одним із головних звинувачень на вашу адресу є витяги з ваших же статей, де ви писали, що галичани - не українці.
- По-перше, я ніде і ніколи не стверджував, що галичани - не українці. Я писав про те, що в Україні живе два етносу: галичани і жителі Великої України. Ці національні групи, писав я, не мають нічого спільного в ментальному та конфесійному сенсі. Повинен підкреслити, що "свідомі" галичани всі, як один, розділяють цю оцінку, пропонуючи насильно зробити з жителів південного Сходу ("східняків", за їх термінологією) "справжніх українців". Я ж не стверджую, що галичани погані або їх треба змінювати. Я кажу, що єдина українська політична нація може відбутися лише в тому випадку, якщо галичани будуть ставитися до історії, культури, релігії та мови жителів Великої України так само толерантно, як останні ставляться до галичан. Спроби ж насильно переробити сусіда, з чийого б боку вони не виходили, неминуче ведуть лише до вибухового зростання протистояння і, в кінцевому підсумку, до розколу держави. Саме тому, тверезо оцінюючи небезпеку нав'язаного помаранчевими розколу, протидіючи йому, я стверджую: на посаді міністра буду керуватися виключно законами України і вже точно, на відміну від помаранчевих, не буду ділити громадян нашої країни на хороших і поганих в залежності від регіону їх проживання.
- Яке господарство в міністерстві ви взяли?
- У мене склалося враження, що люди хотіли знищити все в освіті України на десятиліття вперед. Назву лише кілька прикладів. Підручники для молодших класів не перевидавалися вже 8 років. З гігієнічної точки зору їх може заборонити санепідемстанція, тому що за ними вчитися не можна. Тому нам треба видати підручники для другого, третього, четвертого і п'ятого класу. За один рік це, напевно, зробити нереально. До речі, підручники для 9 класу в минулому році стали доставлятися в школи тільки у грудні місяці. Це ж катастрофа. Будь-який учитель вам скаже, як же я міг працювати 4 місяці з учнями без підручника. За 2 роки колишнього міністерства не куплений ні один шкільний автобус, не комп'ютеризований ні один клас. При необхідності 252 млн гривень для харчування дітей сиріт в бюджеті пропонувалося 157 мільйонів гривень. Куди в такому випадку подіти дітей, на харчування яких не вистачає 100 мільйонів?
- Але ваші попередники можуть сказати, що виною тому криза, треба ж було від чогось відмовлятися.
- Так криза, але відмовлятися від всього протягом 2 років ... Причому в 2008 році ніякої кризи не було. Просто система була налаштована тільки на те, щоб підігнати освіту до тестування. Це тестування топтало все - якість освіти, авторитет середньої школи, авторитет учителя. Хочу сказати для всіх ще раз - не Іван Вакарчук придумав тестування. Тестування розробила група педагогів у 2003 році під керівництвом тодішнього міністра Василя Кременя і тодішнього віце-прем'єра Дмитра Табачника. І постанова уряду Януковича називалася "Про заходи щодо підвищення якості освіти". І тільки люди вкрай упередженні могли презентувати тестування як засіб, спрямований виключно на боротьбу з корупцією. Авторитет вищої школи та середньої школи базується на одному важливому принципі - на авторитеті вчителя і педагога. А за допомогою ЗМІ почали переконувати громадськість, що в школі та інститутах вас зустрічають не вчителі, доценти та професори, а хабарники, які зі звіриним блиском в очах дивляться на ваші кишені.
- Так, але проблема хабарів при вступі та здачі сесій реально існує.
- Так існує, але цю проблему не треба гіперболізувати. Велику образу у зв'язку з цим мені висловили ректора провідних вищих навчальних закладів, особливо - технічних університетів. Технічні спеціальності в останні 20 років в нашій країні мало популярні. У деяких ВНЗ навіть не заповнені місця державного замовлення. Ну, як тут можна говорити про корупцію. Відносно таких технічних ВНЗ зі складною програмою навчання, як Київська політехніка, Львівська політехніка, Донецька політехніка та інших, говорити таке?! Та це просто непорядно! Взагалі систему зовнішнього оцінювання знань не можна собі уявляти, як тільки засіб по боротьбі з корупцією, а не засіб з підвищення рівня освіти. Не можна давати ляпас мільйонам викладачів.
- Цього року тестування залишиться?
- Залишиться. Ми шукаємо консолідовану позицію для того, щоб революційних змін не вносити, оскільки сотні тисяч учнів готуються до тестів. Тому тестування залишиться і різко буде піднято авторитет середньої школи. Я хочу, щоб кропітка праця вчителя була гідно оцінена. Це захід, спрямований на підвищення морального авторитету вчителя. Тому при вступі до ВНЗ буде враховуватися і бал атестату. Він буде давати максимум - 200 балів при максимумі балів за тестування 600.
- 200 балов - це якщо всі оцінки в атестаті 12 балів?
- Так. Формулу розрахунку балів отримають всі навчальні заклади. Крім того, будуть скасовані обмеження для тих, хто закінчив школу до введення обов'язкового тестування - три роки тому і раніше. Вони не винні, що наказами міністерства їх атестати були, по суті, анульовані. Тому вони отримають право вступати на базі атестатів, здаючи вступні іспити до ВНЗ на заочні відділення. Так пропонують ректори. Крім того, буде знято обмеження по тестах. Скажімо, ви набрали 200 балів з фізики та 198 - з математики, але набрали менше 124 балів з мови та літератури. Він не буде перепоною для вступу на технічну спеціальність, тому що в 2008 і 2009 роках близько 40 тисяч талановитих дітей залишилися за бортом, тому що не набрали 124 балів з мови та літератури, хоча набрали високі бали з точних дисциплін. Нехай вважають ваші 100 балів з мови та літератури, ваші 200 балів з математики і 180 - з фізики і визначають, чи маєте ви за конкурсом тесту і атестата право на зарахування. І не буде колишнього безумства, коли попереднє міністерство вимагало за одну ніч від комісій вивісити списки всіх. Зрозуміло, що це вело до масових помилок і, по суті, було маскуванням корупційної схеми.
- А в чому вона полягала?
- Приймальна комісія за один вечір і одну ніч повинна була прорахувати списки, визначити прохідний бал і обдзвонити всіх абітурієнтів, тому що вони мали право подавати документи хоч у сто інститутів та університетів. Я вам не додзвонився, а кому хотів, додзвонився ... Далі не потрібно пояснювати?
- Вступних іспитів до ВНЗ цього року не буде?
- Вступні іспити до ВНЗ будуть проводитися тільки для заочників, які закінчили середні школи до введення тестування.
- А в наступному році?
- Буде велика аналітична робота. Ми повністю проаналізуємо результати тестування і, принаймні, найбільшим університетам, як у всьому світі, ми зобов'язані дозволити індивідуальний порядок проведення вступних іспитів у наступному році, тому що це вимога Болонської системи.
- Але вас можуть звинуватити в тому, що ви потураєте корупції в цих провідних ВНЗ.
- По-перше, це тільки інтелектуальний пошук, по-друге, система співбесід може бути письмовою, а не усною. Можуть бути самі різні форми. Тестування по-вакарчуковскі не вимірюється світова освіта. На сьогоднішній день ні в одній країні світу немає вступу до університетів тільки за результатами тестів. Наприклад, під час вступу до вузів США і Англії подаються та враховуються такі документи - мотиваційне есе, резюме, такі якості, як лідерство, комунікативність, здатність до командної гри, декілька рекомендаційних листів, атестат про середню освіту, середній бал успішності за останні три роки в школі. Тестування має право на існування, але воно має бути модернізовано.
- А що буде з пільговиками, по яких було багато питань у минулому році, коли вони займали левову частку місць в самих престижних вузах?
- Я постараюся максимально скоротити кількість пільг на престижні спеціальності. Ми після наради з ректорами виділимо до 25% бюджетних місць для пільговиків. Але не більше. Скасувати пільги міністр і міністерство безсилі, тому що більшість пільг встановлені українськими законами. Будемо звертатися до парламенту, щоб кількість пільг мінімізувалася. А наступного року міністерство в січні заздалегідь оприлюднить ті спеціальності, які найбільш потрібні державі - інженерні, будівельні, агрономічні, хімічні і так далі, куди ми готові забезпечити максимальний набір на бюджетні місця.
- Бюджет міністерства буде збільшено?
- Нас чекає серйозна дискусія з міністерством фінансів. Але я сподіваюся, що найважливіші програми будуть розморожені. І також розморозимо заробітну плату вчителям, яку заморозив уряд Тимошенко з осені 2008 року. Конкретні цифри із зарплат зможу сказати, коли приймуть бюджет.
- Як на кількості вузів відіб'ється демографічна яма, яка чекає на нас найближчим часом?
- Найважчий рік - це 2011 і 2012, коли різко відповідно до демографічної статистики скоротиться кількість випускників шкіл. Якщо цього року школи закінчать близько 390 тисяч випускників, то в 2011 році їх буде на 30% менше, а в 2012 році - ще менше. Тому ми будемо створювати умови для того, щоб університети добровільно шукали шляхи до об'єднання. Насильницьким шляхом об'єднувати університети не входить в плани міністерства. Але я думаю, що демографічна криза змусить університети знайти шляхи до укрупнення. Я вважаю, що навіть у такій великій області, як Луганська, не потрібно стільки державних ВНЗ, а має виникнути один великий університет, класичний, з різними спеціальностями і добрим забезпеченням. Наприклад, Луганський інститут будівництва та житлово-комунального господарства вже зараз зливається з Луганським національним університетом імені Володимира Даля.
- Подейкують, що проблему демографічної ями будуть вирішувати за рахунок зменшення бюджетних місць у вузах та збільшення платних...
- Ні. У наші плани це не входить. Більше того, цього року відбудеться збільшення бюджетних місць. Ми вже говорили з цього приводу з прем'єром і я спираюся на його підтримку. Що стосується кризи, то в таких умовах потрібно дати максимальну можливість ВНЗ заробляти. Я обіцяю всім ректорам, що ми відновимо систему довузівської підготовки.
- Вона також буде впливати при вступі?
- Так. За інших рівних можливостей. У вас за підсумком набрано 800 балів і в мене, але я не закінчував підготовчий курс, а ви закінчували, значить, у вас більше шансів бути прийнятим, ніж у мене.
- Роботодавці скаржаться, що наша система освіти не готує тих фахівців, які реально потрібні ринку.
- Як міністр вважаю, що потрібно погоджувати освіту, особливо вищу, з ринком праці, зробити більш мобільним визначення професії у ВНЗ до потреб ринку праці. З Мінпраці ми спробуємо розробити новий документ - класифікатор спеціальностей, в якому врахуємо всі зміни ринку. Ще одна новація - цього року всі випускники ВНЗ вперше отримають додаток до диплома європейського зразка відповідно до вимог Болонської системи. Це взаємне "впізнання" дипломів. Це означає, що людина зможе продовжувати писати докторат або продовжувати стажування, якщо вона володіє мовою, в будь-якому європейському університеті. У додатку буде вказуватися скільки годин студент пройшов з фізики, математики, біології і т.ін.
- А як йдуть справи з виконанням норми закону про компенсації роботодавцеві за прийом молодих фахівців?
- Саме про це говорив президент на зустрічі з профспілками в минулу п'ятницю. Віктор Федорович поставив особисто мені і міністру фінансів завдання, щоб у новому бюджеті знайшла своє місце реалізація цього закону про перше робоче місце, який був прийнятий в кінці 2006 року і урядом Тимошенко ігнорувався. Мова йде про те, щоб максимально забезпечити випускників ВНЗ та ПТУ першим робочим місцем шляхом надання компенсації роботодавцю. Ця норма абсолютно добровільна, вона передбачає підтримку роботодавця за те, що він бере не досвідченого фахівця зі стажем роботи, а молодого. За це він отримує певні преференції. Ми вже минулої суботи почали працювати над цим з міністерствами фінансів і мінпраці, і я запросив студентські організації, висловити свої пропозиції. Компенсація повинна бути не разовою, тому що будуть зловживання: на молодого спеціаліста отримали компенсацію, а він через 2 місяці звільнився або його вигнали. Очевидно, що вона повинна виплачуватися протягом декількох років, поки працівник не стане досвідченим фахівцем.
- Коли ця новація запрацює?
- Ми будемо намагатися внести ці пропозиції до бюджету 2010, щоб з 1 вересня 2010 року максимально більшу кількість таких фахівців забезпечити державною підтримкою.
- Чи є про що говорити по темі "міністерство освіти і корупція"?
- Є. Наведу простий приклад. На жаль, джерелом заробляння чиновниками міністерства стало видання шкільних підручників. Один із заступників міністра опікувався видавництвом-переможцем у конкурсі шкільних підручників.
- Ім'я?
- Мине робота Контрольно-ревізійного управління - буде ім'я. Ну а поки можу пообіцяти, що в найближчі дні з апарату міністерства будуть вигнані ті, хто тримав у своїх руках злодійські схеми. Система була проста. Оголошується конкурс на підручник для 8 класу. На конкурсі перемагає підручник, правила затверджені, опубліковані на сайті. Але потрібне видавництво посіло друге місце. Змінюється наказ міністерства. Переможцем оголошується два підручники, які посіли перше і друге місце. У 2009 році було ще оригінальніше. Не набрало "придворне" видавництво потрібного балу на конкурсній комісії, міністерство скасовувало результати конкурсної комісії або проголошувало переможцями вже не два підручника, а три. Прикриваючись брехливими словами про те, що, мовляв, учитель вибере той, який йому більше подобається. Але це брехня і знущання над здоровим глуздом. Тому що міністерство не вибирає, а посилає в область той чи інший підручник. Вражає інше. Підручник, що зайняв перше місце, друкувався накладом у кратне число разів меншим, ніж підручник, який посів третє місце. От нехай КРУ розбереться з тими, хто підписував ці накази. Наступний момент, майже 1,5 тисячі ліцензійних і акредитаційних справ. Чому вони роками лежали в міністерстві? Чому в експертні комісії, у державну акредитаційну комісію, затверджену Кабміном, були введені представники громадських організацій тільки одного напрямку.
- Націоналістичного?
- Я скажу м'якше - націонал-демократичного. І всупереч рішенням експертних рад, зібраних Вакарчуком, документи не підписувалися роками, тому що очікували візи і схвалення представників громадських організацій. Ось ця злодійська схема теж буде зламана.
- Ці громадські працівники вимагали хабарі за те, що ставили свої підписи?
- Я цього не знаю, але я бачу величезну кількість справ, які незаконно затримані в міністерстві.
- Багато говорилося про те, що якщо людей, які займаються акредитаціями навчальних закладів не «мотивували», то вони не ставлять свої підписи. Таке було?
- Думаю, що так. Тому ми будемо змінювати склад державної акредитаційної комісії і будемо цей склад робити максимально професійним, щоб найвідоміші, найбільші вчені в країні відповідали за акредитацію ВНЗ та ліцензування спеціальностей.
- Що буде з російською та українською мовами в освіті за міністра Табачника?
- Перше, що ми зробимо - цього року всі школярі України складатимуть тести мовою навчання. Тому що немає морального права ні у якого міністра ставити десятки тисяч людей у заздалегідь не конкурентоспроможні умови - адже зрозуміло, що випускник, який закінчив російську або угорську школу, буде мати менше шансів успішно скласти тести, написані українською, ніж випускник української школи. У цілому ж міністр Табачник буде працювати, виконуючи норми Конституції і закону. А принцип рівноправності мов в освіті є нормою закону, це принцип, реалізований в Україні європейською Хартією регіональних мов та мов національних меншин. Тут міністр повинен відповідати перед прокурором, якщо він не буде цього виконувати.
- А чім, на вашу думку, погана українізація освіти?
- Тим же, чим погана русифікація, іспаніфікація і т.д. Не можна насильно позбавляти громадян країни, у випадку з Україною - переважну більшість громадян, права отримувати освіту рідною мовою. В англійців є термін "материнська мова", тобто мова, якою говорили в сім'ї дитини, який вона чула ще будучи немовлям, на якій вона буде мислити, коли виросте. Ось цю то материнську мову і намагаються витравити українізатори, завдаючи психологічну травму мільйонам наших співгромадян. Хочу звернути Вашу увагу, що отримання освіти рідною мовою не звільняє від знання української (як це намагаються представити націоналісти). Навіть в українській радянській школі, українська мова була обов'язковою для вивчення: там, де викладання велося українською мовою, її вчили з першого класу, де російською - з другого. Якщо, за твердженням наших націоналістів, в СРСР відбувалася "жахлива насильницька русифікація", то нехай вони нададуть російській мові в Україні ті самі права, які мала українська за часів СРСР і хоча б панам Драчу і Павличко забезпечать в незалежній Україні такі тиражі їх видань, які у них були за радянської влади.
- Зміни з мовою почнуться вже з наступного навчального року?
- Ми вже зараз створюємо робочу групу, яка має розглянути найбільш болючі питання освіти, в тому числі щодо мови. Головний принцип, який буде закладено - батьки учнів у школі і студенти у ВНЗ повинні мати право самі вибирати, якою мовою вчитися. Вони повинні давати заявки, і вони повинні задовольнятися.
- А як це буде здійснюватися практично? От наприклад в Києві, переважно російськомовному місті, залишилося всього 6 російських шкіл. Взагалі немає російських дитсадків. У ВНЗ також вся освіта скрізь українською. Що тут буде зроблено?
- Конкретний механізм реалізації мовних прав громадян в освіті поки в процесі розробки. Але вже в квітні я хочу зібрати в міністерстві всіх 500 директорів київських шкіл і запитати у них, як вони будуть виконувати законодавство України щодо вимог батьків самим вибирати мову навчання дітей. Що стосується ВУЗів, то виходячи з того, що вони отримають більше автономії, вони зможуть більш гнучко визначати і мову навчання. Але хочу сказати, що тут багато в чому буде визначальною позиція місцевих органів влади. Якщо вони будуть налаштовані на реалізацію норм Європейської Хартії - значить з мовою навчання проблем не буде.
- А які зміни чекають підручники?
- Міністерство буде враховувати побажання батьків щодо деполітизації освіти. Ось я беру підручник для 9 класу з історії. Тут висловлюється думка про те, що на території Російської імперії українці піддавалися неймовірним приниженням і обмеженням в правах, у реалізації своєї кар'єри і так далі. І, в той же час, як аксіома йдеться про те, що на території Австро-Угорської імперії українці не піддавалися приниженню, мають всі права. Це неправда. Навпаки. Всі ці обмеження в Австро-Угорщині були жорсткішими, ніж у Росії. Так що в підручнику написана просто брехня. Я підтверджую, що особисто буду читати підручники з історії та літератури та з гуманітарних предметів. Наведу ще один приклад - у ряді європейських країн є норма про те, що підручники не повинні включати в себе твори живих авторів. Чому? Ось дивіться, на початку 20 століття якийсь письменник Амфітеатров в Росії був набагато більш популярним, ніж Лев Толстой. І що тепер, ставити його в навчальні програми? Вважаю, що колишнє міністерство освіти допустило глибоку педагогічну помилку, включивши твори багатьох сучасних українських авторів в навчальну програму, урізавши або виключивши з-за цього твори Марко Вовчка, Остапа Вишні, Нечуя-Левицького. Це буде переглянуто. Просто має пройти 20-30 років, щоб зрозуміти наскільки дійсно той або інший твір є справжнім шедевром.
- У якому вигляді будуть подаватися в підручниках такі спірні теми, як ОУН-УПА та Голодомор?
- У такому, в якому його напишуть фахівці. Але якщо давати свою оцінку, то вважаю, що потрібно говорити правду. Якщо якась політична сила співпрацювала з Гітлером, то треба говорити, що вона співпрацювала з Гітлером. Якщо європейські парламентарії кажуть, що ви зробили помилку, то потрібно притримати гординю. Хрущову було важко розвінчати культ особи Сталіна, але він на це пішов. І не повинно бути подвійних стандартів. Ніхто ж зараз не пропонує звеличувати, наприклад, генерала Строкача, міністра внутрішніх справ УРСР, який жорстко в кінці 40-х - початку 50-х придушував бандерівський рух на Західній Україні. Так чому ж треба звеличувати тоталітарних героїв, які воювали на протилежному боці?
- Претензії батьки пред'являли не тільки до підручників з історії. Наприклад, у підручнику з літератури з'явилася історія про Червону Шапочку, переказаною блатною мовою.
- Ну, не можна твори для дорослих включати в підручники. Буде аудит всіх навчальних програм і всіх підручників, будуть залучені найширші кола педагогічної громадськості для створення нових підручників. Це ми зробимо. До речі, ще одна інновація, яку ми готуємо - це полегшення ваги підручників, щоб діти не надривалися. Будемо випускати підручники легше за вагою в 2,5 рази, ніж попередні. Не з картонажного паперу, а з нових полімерних матеріалів.
- А що ви до речі зараз самі читаєте?
- Ось прочитав Умберто Еко "Маятник Фуко". Читаю Костянтина Леонтьєва "Византизм и славянский вопрос". І постійно читаю шеститомник "Історія розуму" Джорджа Сантаяна. Його можна читати нескінченно.
- Як ваша сім'я переживає все, що відбувається з вами?
- Мама переживає важко. А дружина говорить: "Ти тільки в телеефірі не обірвись, тому що ти запальна людина і не почни говорити до кінця всю правду". А вся правда полягає в тому, що людина, яка нищила освіту, цинічно порушувала закон, ненавиділа своїх колег, не виконувала державні плани і бюджет, не видавала підручників, принижувала вчителів, називаючи їх корупціонерами, може вважатися українським міністром, а людина, яка хоче допомогти людям, що працюють у сфері освіти пишатися своєю професією, але не вимовляє ритуальних слів про Бандеру, повинен чомусь вважатися неукраїнським міністром.
Автори: І.Гужва, О.Чаленко
По матеріалам: Сегодня
|